Czego szukasz?

Lęki rozwojowe u dzieci

Lęki rozwojowe u dzieci

Na początek zajmijmy się lękiem jako emocją podstawową, która pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu psychicznym człowieka. Lęk jest emocją, która pełni przede wszystkim funkcję adaptacyjną, informującą jednostkę o występowaniu jakiegoś zagrożenia czy trudności. Niekiedy bywa tak, że odczuwanie lęku przynosi człowiekowi więcej strat niż korzyści. Dzieje się tak, gdy jest on uporczywy, nawracający, przewlekły, wszechogarniający i co za tym idzie demobilizujący. W takich sytuacjach często można mówić o zaburzeniach emocjonalnych wynikających z nadmiernie przeżywanego lęku, takich jak ataki paniki, różnego rodzaju fobie czy zaburzenia lękowe uogólnione (GAD), które najczęściej wymagają specjalistycznego leczenia. 

Czy istnieją takie lęki, które u dziecka nie muszą nas jakoś szczególnie niepokoić?

Tak, mowa tu o lękach rozwojowych, które są naturalnym zjawiskiem i mogą pojawiać się w wymienionych w dalszej części artykułu okresach rozwojowych dziecka. Najczęściej mijają, nie wyrządzając młodemu człowiekowi żadnej krzywdy. Warto wiedzieć o nich nieco więcej, przyglądać się im i w razie potrzeby w odpowiedni sposób się nimi zaopiekować.

Co więc może wywoływać lęk w poszczególnych okresach rozwojowych dziecka?

0-2 lata

  • od ok. 8 m. ż. dziecko zaczyna bać się oddzielenia od opiekuna,
  • przerażenie mogą wywoływać nagle pojawiające się bodźce: niespodziewany ruch, ostre światło, nagły trzask

2 lata

  • mogą pojawiać się lęki słuchowe, np.: przejeżdżający pociąg lub jakiś głośny pojazd, włączona suszarka do włosów, grzmot, a także lęki wizualne, np.: ciemne kolory, duże przedmioty, nakrycia głowy,
  • wszelkie zmiany sytuacji, które dotychczas zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, np.: miejsca zamieszkania, położenia ważnych dla dziecka rzeczy, nieobecność mamy lub taty przy zasypianiu (w zależności od przyzwyczajeń),
  • zjawiska przyrodnicze takie jak: burza, ulewne deszcze, nagłe porywy silnego wiatru dotychczas dziecku nieznane lub dzikie zwierzęta

3 lata

  • ciemność,
  • zwierzęta,
  • osoby umundurowane, np. żołnierz, policjant,
  • bodźce wizualne: twarze starszych ludzi, mocno zniekształcone ciała ludzi, maski czarownic,
  • wieczorne wyjścia rodziców

4 lata

  • nadal ciemność i zwierzęta, a także niespodziewane głośne dźwięki

5 lat

  • wizja ugryzienia przez zwierzę,
  • wizja upadku podczas wykonywania czynności ruchowych, np. jazdy na rowerze/rolkach,
  • ciemność,
  • śmierć

6 lat

  • bodźce dźwiękowe, np.: nagły dzwonek do drzwi, dzwonek telefonu, a także dźwięki wydawane przez ptaki lub owady,
  • dziwne postaci, np. z bajek, takie jak: duchy, ufoludki, czarownice,
  • wizja zgubienia się, np. w supermarkecie lub w lesie,
  • ogień, woda, błyskawice, grzmoty,
  • cienie na ścianie, zasypianie w pojedynkę,
  • pozostanie w domu bez opieki,
  • drobne skaleczenia, drzazgi, krew lecąca z nosa,
  • śmierć

7 lat

  • ciemne pomieszczenia- piwnica, strych, a także cienie, które padają na ściany, przedmioty,
  • wizja wojny,
  • włamywacze, szpiedzy,
  • wizja braku akceptacji przez nauczycieli i rówieśników,
  • potwory pod łóżkiem, w szafie

8 lat i więcej

  • brak akceptacji, odrzucenie przez rówieśników, niepowodzenia w relacjach,
  • ocenianie przez innych, niepowodzenia szkolne,
  • przestępcy,
  • zmieniający się wygląd,
  • krzywda fizyczna,
  • katastrofy naturalne,
  • trudności przeżywane w rodzinie

Warto zaznaczyć, że są to orientacyjne przedziały czasowe i u poszczególnych jednostek mogą występować tu pewne odchylenia w czasie pojawiania się wymienionych lęków. Warto także nadmienić, że takowe lęki mogą nie wystąpić u dziecka wcale. Jeżeli cokolwiek wzbudza Twój niepokój i wątpliwość, nie wahaj się i skonsultuj swoje wątpliwości z psychologiem.

Psycholog Aleksandra Bolik

Twoje wsparcie w rodzicielstwie 😊


Bibliografia:

  1. Jankowska, M. (2018). Źródła, uwarunkowania i rodzaje lęku u dzieci i młodzieży w aspekcie rozwojowym. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 34(2), 131-163. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/521
  2. Frances L.Ilg, Louise Bates Ames, Sidney M.Baker „Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat”. Sopot: GWP, 2018.